Du kender det sikkert. Du føler dig enorm træt efter et arbejdsdag med fart på, dit hjerte galopperer og du har svært ved at sove om natten. Men har du fået stress? I denne artikel vil vi komme ind på:

Hvad er stress?

Hvorfor bliver du stresset?

Problemer ved længerevarende stress

Forebyg eller bekæmp

Hvordan du kan bruge motion til at bekæmpe stress?

 

Hvad er stress?

Når du bliver stresset, går din krop automatisk i en indstilling, som hjælper dig med at handle hensigtsmæssigt i ekstreme situationer. Stress kommer, når du er udsat for mere pres, end du kan håndtere. Altså når kravene til dig er højere end de ressourcer, du har til rådighed.

Hvorfor bliver du stresset?

Det er let at tro, at du lider af stress, når du går gennem en travl periode. Men stress i disse perioder er helt normalt. Stress er hér ment til at hjælpe dig gennem perioden. En stor misforståelse er, at stress er en sygdom. Det er en belastningstilstand – en naturlig funktion af kroppen, som kommer af travlhed og ubalance.

Stress er en meget individuelt. Den afhænger i høj grad af, hvor meget pres du lægger på dig selv. Nogle mennesker er udstyret med selvtillid og tror på egne ressourcer. Den type person bliver ikke lige så nemt stresset.

To forskellige personer kan få den samme opgave. Den ene person tænker ”det går aldrig”, og den anden tænker ”fedt jeg får mere ansvar”. En negativ tilgang vil påvirke den ’copingstrategi’ du og din krop gør sig klar til at håndtere. Du kan sige, at stress hjælper dig med at fordele ressourcer til de processorer, du finder vigtigst.

Travlhed eller akut stress er altså ikke en sygdom. At være stresset er en naturlig funktion, som kroppen bruger til at håndtere travle situationer. At føle sig stresset i overstående tilfælde er ikke dårligt, da det hjælper dig med at give dig mere energi i øjeblikket og gør dig klar til at tage kampen op. At være stresset i længere perioder kan til gængæld blive et problem, da hverken kroppen eller hovedet kan holde til en overdreven belastning.

stresset kvinde

Problemstilling ved stress

Lad os nu se på, hvorfor stress kan blive et problem. Stress påvirker både din fysiske og psykiske tilstand. Nogle af de kendte symptomer beskriver vi herunder.

Stress og adrenalin giver hjertebanken, høj puls og svedige hænder. Det sker, da kroppen er i ’overdrive’, og din krop er klar til kamp. Hvis der ikke er nogen kamp at finde, genererer du for meget energi i forhold til, hvad du bruger gennem dagen, og den energi ophober sig i din krop. Det giver ubehag og træthed i krop og sind.

Stress producerer også hormonet kortisol, når du bliver stresset. Kortisol hjælper dig med at fokusere og udløser fedt i kroppen, som energi til din hjerne. Udgiver din krop for meget kortisol i for lange perioder, bliver din hjerne træt. Det kan give dig hukommelsessvigt eller tåget hukommelse.

Det betyder altså, at hvis man er stresset i længere perioder, kan det gå ud over helbred, hukommelse og dit miljø.

motion mod stress

Forebyg eller bekæmp

Det er lettere at forebygge end at bekæmpe stress. Desværre har vi som mennesker en tendens til at glemme, hvor vigtigt det er at forebygge frem for at helbrede. At forebygge stress handler meget om at arbejde med din fysik samt mentale sundhed.

Da stress ophober sig over længere tid, er det vigtigt, at du opretter en balance mellem kravene, der bliver stillet til dig, og de ressourcer du har til rådighed.

Mange eksperter anbefaler motion som forebyggelse af stress. Ved at motionere får du mere overskud og flere fysiske ressourcer til at udføre rutineopgaver.

 

Hvordan du kan bruge motion til at kæmpe mod stress

Der er en stor misforståelse, at ro skulle hjælpe mod stress. Der er faktisk ikke nogen videnskabelige beviser på det. Til gengæld er det bevist, at fysisk aktivitet hjælper og forbygger stress. I en rapport fra sundhedsstyrelsen fra 2018 afsløres det

Hvordan Træning virker afstressende

Hvordan Træning giver energi

Hvordan Humøret bliver bedre af træning

Hvordan Det kan klare dine tanker

Hvordan det giver dig bedre søvn

En case study som tog udgangspunkt i 33 undersøgelser med over 1.800 deltagere fandt at mennesker med mild til moderat depression så en ”signifikant” reduktion i deres depressioner ved vægttræning mere end to gange om ugen. Undersøgelsen viste også at effekten nok er endnu større hos mennesker med et højere niveau af depression. Stress og depression går tit hånd i hånd, og derfor er det vigtigt at motionere, hvis du er stresset. Forskningen siger, at træning både kan bruges alene eller med andre teknikker. Til sidst i undersøgelsen var det noteret, at både vægttræning og cardio træning er godt for din krop, såvel som dit mentale helbred.

 

Træning virker afstressende

Er du kommet i en position, hvor du er eller har været stresset i en længere periode og måske endda har været sygemeldt på grund af dette, kan det være en god ide at dyrke motion. Ofte bliver sygemeldte med stress ved med at være stresset i meget længere tid, end de behøver, da de ofte ikke direkte arbejder med at afstresse. Afstresning kan for eksempel gøres gennem motion.

Let motion øger dit energiniveau, og bruger noget af den ekstra energi, der er blevet ophobet i kroppen. Du kan bogstaveligtalt sige, at du løber stressen ud af kroppen.

 

Træning giver energi

Træning giver energi og frigiver endorfiner, som hjælper på humøret. Energi og overskud hjælper dig med at håndtere stress bedre.

 

Humøret bliver bedre af træning

Stress leder ofte til depression. Derfor vil det bedre humør du får af motionen hjælpe. Man kan faktisk bruge motion til at regulere sit humør. Du kan med fordel løbe en tur, hvis du er irritabel eller vred. Motion udløser endorfiner og endorfinerne fjerner negative følelser.

 

Det kan klare dine tanker

Fysisk aktivitet kan få tankerne væk fra de ting, der fylder for meget. Det kan være dårlig samvittighed eller spekulationer til de store krav, der bliver stillet til dig på arbejdspladsen.

 

Træning giver dig bedre søvn

Motion tager den overskydende energi fra stressen og bruger den fornuftigt. Det betyder også, at den ophobede adrenalin forsvinder, og du derfor kan sove bedre.

 

Udover at hjælpe på din stress giver motion langt flere fordele end overstående, du kan i artiklen ”Motion på arbejdspladsen give gladere og effektive medarbejdere” læse mere om disse.

Ønsker du højere stresstolerance hos din kollegaer, så kan vi hjælpe dig.

Firmafit tilbyder motion, der forebygger stress på din arbejdsplads. Vidste du, at du f.eks. kan reducere antallet af sygedage med op til 4 dage pr. medarbejde i din virksomhed gennem motion? Ifølge sundhedsstyrrelsen giver penge brugt på sundhed i Danmark en ROI på mellem 1,5 til 12.

Skriv til os for en uforpligtende samtale.