Du kender sikkert følelsen. Du kommer hjem fra arbejde og har ikke lyst til andet end at slå fødderne op og se fjernsyn. Men måske du skulle bevæge dig lidt i stedet. Ved du egentligt, hvor farligt inaktivitet er?

 

Hvad er inaktivitet?

Hvorfor inaktivitet er usundt?

Hvilke sygdomme kan jeg få af inaktivitet?

Hvilken og hvor megen motion bør jeg lave?

 

Hvad er inaktivitet

Du er inaktiv, når du har et stillesiddende arbejde og ikke dyrker motion i fritiden.

Sundhedsstyrelsen definerer en aktiv hverdag, som en hverdag, hvor du laver 30 minutters motion hver dag. Det betyder du er i bevægelse og bliver lettere forpustet. Du må godt kunne føre en samtale, mens du laver din motion. Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen, at du minimum 2 dage om ugen laver 20 min intens motion. Det vil sige, at du presser dig selv så meget, at det vil være vanskeligt at føre en samtale.

Med andre ord er en inaktiv hverdag, en hverdag hvor du ikke motionerer 30 min.

Når du ikke dyrker motion, får du flere sygedage. Et hold forskere introducerede Motion på arbejdspladsen, som en del af et forsøg. Hvor de ansatte skulle motionere 30 min før arbejde hver dag. Træningen reducerede antallet af sygedage med 56%. Fra et gennemsnit på 9,2 årlige sygedage til 4,4 årlige sygedage.

Dette skete på bare 200 dage. (http://www.businesspower.dk/motion-paa-arbejdspladsen-god-forretning/)

Kort sagt er fordelene ved motion flere endorfiner, øget energi, mere overskud, bedre søvn, skarpere fokus og bedre sammenhold.

Ulemperne ved inaktivitet er flere sygedage, lettere til stress og mindre overskud i hverdagen.

 

Inaktivitet er langt være end fedme

En professor for instituttet for folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet har udtalt følgende:

”Hvor sundhedspolitiske bekymring i dag handler om fedme, så er der langt større grund til, at bekymre sig over de fysiske inaktives sundhed.”

Årligt er der 6.000 dødsfald i Danmark på grund af inaktivitet. Tallet for fedme ligger kun på 630. Antallet af inaktive og antallet af markant overvægtige er ellers meget ens. 14% af befolkningen err inaktive, og 13% er markant overvægtige.  De to ting hænger også delvis sammen, da mange bliver overvægtige på grund af inaktivitet. På baggrund af dette, mener professoren at regeringen bør sætte ind mod inaktivitet i stedet for mod overvægt.

Ifølge heart.org lever en person med hjertesygdom, der dyrker motion længere end en inaktiv person i gennemsnit.

Artikel fortsætter under billede

Glad ansat der løber

 

Konsekvenser ved at være inaktiv

 

Fysisk inaktivitet har mange uheldige konsekvenser for kroppen. Her kan nævnes muskelsvind, diabetes, hjerkarsygdomme og kræft.

 

Diabetes

Fysisk inaktivitet kan føre til type 2 diabetes. Desuden øger inaktivitet risikoen for død hos folk med type 2 diabetes.

 

Hjertekarsygdomme

Inaktivitet øger risikoen for blodpropper i hjertet, blødninger i hjerteområdet og forhøjet blodtryk. Hjertet er en muskel, som skal trænes. Er du inaktiv, så er dit hjerte under et øget pres hele tiden.

 

Kræft

Inaktivitet øger risikoen for nogle typer af kræft som fx tarmkræft, livmoderkræft, brystkræft.

 

Hvilken og hvor megen motion?

Med viden fra det overstående kan du stille dig selv spørgsmålet – Hvor meget motion skal jeg egentlig lave?

Vi vil nedestående komme ind på hvor meget motion, du har brug for. Vi vil differentiere mellem forskellige aldersgrupper, så du kan hjælpe alle i familien med at finde ud af, hvad der passer bedst til dem.

Det er vigitgt for dig at finde en motionsform, der passer til dig. Alle former for motion tæller i det store regnskab. Det er vigtigt at du får din puls op, når du træner. Det kan du gøre ved hjælp af løbetræning, cykling, dans, svømning eller andet.

 

Børn under 5

Det burde ikke være nødvendigt at opfordre børn under 5 år til ekstra motion. De burde allerede bevæge sig instinktivt. Børnene i en børnehave motionerer i gennemsnit 3 timer dagligt.

 

Unge mellem 5 og 18

Unge mellem 5 og 18 år bør motionere mindst 1 time dagligt, og gerne op til flere timer om dagen.

 

Voksne over 18

Den amerikanske sundhedsstyrelse anbefaler minimum 20 min motion dagligt, men siger dog også at 40 minutter dagligt er endnu bedre. I det her tilfælde kan motion for eksempel være en cykeltur på vej til arbejde, sport eller en langsom løbetur.

Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen styrketræning minimum 2 gange om ugen. Da især dine led, muskler og knogler har brug for at løfte vægte.

 

Firmafit hjælper virksomheder til et sundere liv

Firmafit tilbyder motion på arbejdspladsen, motion der hjælper til en aktiv hverdag. Motion på arbejdspladsen hjælper både på antallet af sygedage på arbejdspladsen, medarbejdernes glæde og deres produktivitet. Vidste du, at ifølge sundhedsstyrelsen giver penge brugt på sundhed i Danmark en gennemsnitlig ROI på 1,5 – 12.

Hvis du er interesseret i træning på din arbejdsplads, kan du læse mere her på siden

 

Eller book en samtale med os, så kan vi fortælle meget mere om dine muligheder.

 

BOOK NU